Misteri potret Mona Lisa

Setiap tahun, kira-kira 6 juta orang melawat muzium du Louvre di Paris hanya untuk melihat lukisan Leonardo Da vinci iaitu sebuah potret Mona Lisa yang dilukis menggunakan lukisan minyak pada kayu poplar.Potret yang telah dimulakan oleh Leonardo Da vinci pada tahun 1503 dan mengambil masa 4 tahun untuk menyiapkan lukisan Mona Lisa. Selama berabad-abad selepas itu, bakat dan kepintaran Leonardo Da Vinci telah mencetuskan banyak perbahasan dan timbul pula pelbagai teori-teori dalam usaha untuk membongkar misteri disebalik Mona Lisa. Dua misteri yang terbesar ialah sifat dan senyumannya.

Siapakah Mona Lisa?
Banyak persoalan yang timbul selama ini tentang identiti sebenar wanita dalam potret tersebut.Orang Itali memanggil Mona Lisa dengan nama La Giocanda yang bermaksud 'wanita yang ringan' orang Perancis pula memanggil dengan nama, La Joconde yang membawa maksud yang sama. Banyak yang memprovokasi mengenai pemikiran dan teori-teori mengenai Mona Lisa. Kebanyakan pakar kini mempercayai dia adalah Lisa del Giocondo, isteri ketiga seorang pedagang kaya Florence bernama Francesco del Giocondo.

Tajuk Mona Lisa telah dibincangkan dalam biografi Da vinci, yang ditulis dan diterbitkan oleh Giorgio Vasari dalam tahun 1550. Giorgio Vasari mengenal pasti Lisa del Giocondo sebagai subjek lukisan itu dan menegaskan bahawa Mona biasanya digunakan sebagai ganti perkataan Itali Madonna yang bermaksud 'puan' .Oleh itu tajuk Mona Lisa hanya bermaksud 'puan Lisa'. Selain itu, nota yang ditulis oleh seorang kerani kerajaan Itali bernama Agostino Vespucci dalam tahun 1503 yang dikenal pasti Lisa del Giocondo sebagai subjek lukisan itu.

Namun sesetengah pakar percaya bahawa Lisa del Giocondo sebenarnya adalah subjek lukisan lain, dan meninggalkan identiti wanita dalam Mona Lisa berkenaan. Satu teori popular yang menunjukkan bahawa dia adalah Duchess of Milan, Isabella dari Aragon. Da Vinci adalah pelukis keluarga untuk Duke of Milan selama 11 tahun dan sangat baik melukis dengan cat.

Penyelidik lain telah menyatakan bahawa lukisan itu dapat menggambarkan satu perempuan simpanan Giuliano de 'Medici', yang memerintah di Florence pada 1512 - 1516, atau pelbagai wanita lain.Sungguhpun baru-baru ini bahawa ia adalah versi feminin Da Vinci sendiri. Analisis digital telah mendedahkan bahawa ciri-ciri wajah Da Vinci dan wanita di dalam lukisan itu hampir sama sejajar diantara satu sama lain.

Bagaimana ia senyum?
Senyuman yang membingungkan wanita di dalam lukisan itu telah menjadi sumber inspirasi dan menyebabkan keadaan terdesak pada orang lain. Pada tahun 1852, Luc Maspero iaitu seorang pelukis Perancis, telah melonjak dari tingkat empat sebuah bilik hotel di Paris. Luc Maspero meninggalkan  sekeping nota bunuh diri, dan menjelaskan bahawa dia lebih rela mati selepas bertahun-tahun berjuang untuk memahami misteri di sebalik senyuman wanita(Mona Lisa).

Apabila membincangkan misteri di sebalik senyuman itu, pakar-pakar seni sering merujuk kepada teknik lukisan dipanggil sfumato, yang telah dibangunkan oleh Da Vinci . Di Itali, cara sfumato 'hilang' 'berasap', membayangkan bahawa potret adalah samar-samar dan kabur, dan meninggalkan tafsiran kepada imaginasi penonton. Teknik ini menggunakan campuran halus nada dan warna untuk menghasilkan ilusi bentuk, kedalaman dan kelantangan.

Mata manusia terdiri daripada dua kawasan iaitu fovea, atau kawasan pinggiran disekitarnya.Fovea mengiktiraf butiran dan warna dan membaca cetakan halus, dan kawasan pinggiran mengenal pasti pergerakan, bayang-bayang dan hitam putih. Apabila seseorang melihat pada lukisan itu, fovea yang memberi tumpuan kepada mata, meninggalkan kawasan pinggiran di mulutnya. Penglihatan periferal adalah kurang tepat dan tidak mengambil butiran, jadi bayang-bayang dalam tulang pipi beliau menambahkan kelengkungan senyumannya.

Apabila penonton melihat secara langsung pada mulut wanita itu,bagaimanapun, fovea tidak mengambil bayang-bayang, dan potret itu tidak lagi kelihatan tersenyum. Oleh itu, kemunculan dan kehilangan senyumannya benar-benar adalah sifat penglihatan penonton. Ini adalah satu sebab mengapa lukisan itu telah kekal sebagai enigma kepada peminat seni lukisan dan mungkin yang paling terkenal di dunia.

potret Mona Lisa Leonardo Da Vinci

Related Post :

No comments:

Post a Comment

ADS 90x970