Kenali Manusia kelawar - Mothman

mothmanMothman merupakan suatu nama yang biasa digunakan untuk menerangkan seekor makhluk misteri dengan ciri-ciri perawakan setengah manusia (manusia dewasa) dan setengah kelawar, bermata merah, seluruh badannya berbulu-bulu hitam tipis (mungkin seperti kelawar), mempunyai sepasang kaki menyerupai manusia, namun tidak memiliki tangan, bahagaian tangannya digantikan dengan sepasang sayap lebar seperti kelawar. Mothman juga sering kali digambarkan dengan tidak memiliki leher.

Tentunya beberapa keterangan diatas berdasarkan dari laporan beberapa orang saksi mata yang mengakui telah melihat makhluk ini.

Nama Mothman sendiri mulai muncul dan hangat diperbincangkan oleh masyarakat Amerika Syarikat pada akhir tahun 1966, bermula dimana pada waktu itu serombongan remaja yang sedang berhibur disuatu wilayah desa di pinggiran Sacramento, diceritakan telah ditakutkan dengan kehadiran satu makhluk. Makhluk menyeramkan yang bertenggek diatap sebuah gedung tua yang tak berpenghuni waktu mereka sedang berpesta disekeliling unggun api.

Menurut dakwaan mereka, bentuk makhluk tersebut sangatlah menyeramkan dan kelihatan begitu aneh. Walaupun dapat melihatnya secara samar-samar, mereka pasti bahawa makhluk tersebut bukanlah manusia ataupun seekor kelawar.

Kedua-dua matanya memancarkan warna merah menyala, seakan-akan sedang menunjukkan rasa tak suka akan kehadiran para remaja ditempat itu.

Beberapa anak-anak remaja sempat memberanikan diri mereka untuk untuk mengusirnya, dengan membawa obor dan beberapa batu bara mereka pun menghampirinya.

Mereka berusaha mengusir makhluk tersebut dengan cara melemparkan beberapa batu bara kearahnya, dan beberapa saat kemudian, makhluk tersebut sempat mengeluarkan suara nyaring sebelum akhirnya terbang meninggalkan mereka.

Clendin, West Virginia 12 November 1967, Lima pekerja lelaki yang sedang menyiapkan sebuah liang kubur di TPU setempat juga digegarkan dengan kehadiran makhluk tersebut.

Mereka melihat bentuk manusia berbadan gelap dan memiliki sayap, keluar dari sebuah pohon dan kemudian

terbang melintas tepat diatas mereka. Mothman dilihat disebuah jembatan diwilayah Rusell,Kentucky tahun 2003 lalu.

Pada 15 November 1985 petang, dua pasangan pengantin muda, Roger dan Linda Scarberry & Steve dan Mary Mallete, ketika sedang bersama-sama memandu keretanya melintasi sebuah kawasan bekas Pabrik TNT peninggalan Perang Dunia ke-II, mereka sempat melihat beberapa sinar-sinar berwarna merah diantara semak-semak dikawasan sekitar pabrik.

Kerana ingin tahu, mereka pun menghentikan kereta mereka, dan dapat menyaksikan pancaran-pancaran sinar-sinar aneh itu dalam beberapa saat.

Namun diwaktu itu juga mereka terperanjat apabila menyedari bahawa sinar-sinar itu adalah beberapa passang mata dari beberapa makhluk yang keluar dari dalam semak-semak.

Roger mendakwa, sekitar tiga makhluk aneh bermata merah besar dengan tinggi rata-rata manusia dewasa dan memiliki sayap keluar dari dalam semak kemudian berjalan menuju arah kereta mereka.

Tanpa berfikir panjang lagi, Roger terus kekeretanya dan memandu laju meninggalkan tempat itu. Sebelum kejadian yang dialami pasangan tersebut, memang penduduk disekitar wilayah bekas Pabrik TNT tersebut, sering melihat beberapa sosok tubuh aneh yang kerap muncul diwaktu petang.

Biasanya mereka berterbangan beberapa ketika mengelilingi beberapa cerobong asap Pabrik, dan kemudiannya pergi jauh.

Mungkin kisah yang paling menakutkan dialami oleh Raymond Wamsley. di  pertengahan tahun 1993 silam, dimana berlakunya kejadian yang sangat menyeramkan dikediamannya diwilayah Virginia.

Diceritakan, pada suatu malam dia melihat sepasang pancaran sinar terang merah menyala diatas sebuah pohon yang tumbuh dipekarangannya.

Selama beberapa ketika dia sempat berfikir sambil terus melihat sinaran tersebut dari bilik jendela biliknya yang gelap. Didalam benaknya dia bertanya, apakah gerangan sinar-sinar tersebut?
  
manusia kelawar
Namun beberapa saat kemudian dia terperanjat, mungkin tidak dapat mempercayainya. Ternyata sinaran tersebut benar-benar sepasang mata dari makhluk aneh bersayap yang beberapa ketika lalu berada diatas pohon dan kemudian terbang turun tepat diperkarangannya.

Dengan keadaan setengah tidak tidak percaya, dia menyaksikan makhlik aneh bersayap tersebut sedang menyantap seekor anjing dengan gelojohnya.

Tak lama kemudian, makhluk tersebut terbang meninggalkan pekarangannya dengan menningalkan sisa-sisa tubuh dari seekor anjing yang telah dimakan tadi.

Sampai ke saat ini kisah-kisah mengenai kehadiran Mothman masih terus muncul, bahkan di beberapa negara diluar Amerika Syarikat pun Mothman diberitakan juga sering muncul. Pada tahun 1997 silam, kisah tentang penampakan Mothman di Inggeris dan Ukraina juga diberitakan.

Dari banyak-banyak makhluk dunia Cryptozoology, mingkin Mothmanlah yang tidak dapat diterangkan secara saintifik dan difikir secara logik mengenai keaadaan tubuhnya yang dirasakan sangat janggal. Namun, ada juga orang yang merasakan Mothman adalah siluman yang dihubung kaitkan dengan ilmu hitam.

Related Post :

No comments:

Post a Comment

ADS 90x970