Simpan Data anda dengan Google Drive

simpan data anda dengan google drive
Apa itu google drive? Google Drive adalah salah satu client yang dimiliki oleh syarikat Google yang berfungsi sebagai tempat penyimpanan data secara atas talian/ online yang berbasis Cloud, anda juga dapat membuat fail dokumen secara langsung seperti spreadsheet dan lain-lain secara percuma. Google Drive adalah salah satu Cloud Storage yang sangat terkenal dan memiliki 15gb ruang percuma yang dapat menampung file-file anda, yang dapat diakses pada bila-bila masa sahaja walau dimana sahaja melalui PC atau Smartphone, Walaubagaimanapun untuk dapat menggunakan layanan daripada Google Drive anda harus memiliki akaun email di gmail .

Berikut adalah ciri-ciri yang dimiliki oleh Google Drive:-
  1. Anda boleh membuka fail yang anda simpan di Google Drive dari mana-mana dan bila-bila masa selama peranti anda masih bersambung dengan internet.
  2. Anda boleh membuat dan mengedit dokumen, spreadsheet,powerpoint, dan banyak lagi secara langsung melalui Google Drive.
  3. Anda boleh mengundang orang lain untuk menyumbang dan mengedit fail-fail anda yang berada di Google Drive.
  4. Anda boleh mengambil semula fail anda yang hilang jika komputer atau smartphone anda hilang, dicuri, atau rosak.Dokumen anda akan tetap selamat di Google.
  5. Anda boleh mengakses,membuat,dan mengedit dokumen dimana sahaja dengan aplikasi Google Drive untuk telefon pintar atau tablet anda.
  6. Upload, Share, dan melihat banyak jenis fail lain. Walaupun Google Drive tidak dirancang untuk menyunting setiap jenis fail . tetapi Google Drive mampu untuk memaparkan/preview pelbagai jenis video, gambar, dan format dokumen lain.
Berikut adalah dokumen yang dapat dikongsikan/share dengan Google Drive:-
  1. Spreadsheet: menyimpan dan mengatur maklumat (sama seperti Microsoft Excel)
  2. Dokumen: mengatur risalah,surat,esei dan fail berasaskan teks(sama seperti dokumen Microft Word. Open Office dan sebagainya)
  3. Persembahan: mencipta gambar (sama seperti Microsoft PowerPoint)
  4. Gambar: membuat grafik vektor sederhana atau diagram.
  5. Bentuk: mengumpul dan mengatur data.
Jadi?? apalagi yang ditunggu segeralah daftar di Google Drive sebelum data anda hilang, dicuri atau terhapus, terkena virus atau sebagainya :) 

Safety First hehe..

Related Post :

No comments:

Post a Comment

ADS 90x970